27 Kasım 2020 Cuma

Martin Eden

 HATİCE YATKIN YETİŞEN / MARTIN EDEN


Martin Eden,
 işçi sınıfından, sıradan görünen bir adamdır. Sıradanlığını aştıran ilk şey, kendini yetiştirip, kitap okuması, (çevresinde bu tür insanlar yok) ikincisi ise âşık olmasıdır. Burjuva kesiminden Ruth ile tanışması, önünde büyük ufuklar açılmasını ve aşk için neler yapabileceğini fark etmesini sağlar. Artık bir amacı vardır. Büyük bir yazar olacak, başarısıyla sevdiği kadına ve çevresine kendisini kanıtlayacaktır. Bu uğurda çalışmaya, hayatını buna göre dizayn etmeye başlar. Çok az uyuyor, uyanık olduğu tüm zamanını yazarak ve yazdıklarını dergilere göndererek geçiriyordur. Başarmak için ne mümkünse yapar. Ona inanan tek kişi ise, yine kendisidir. Çevresindeki insanlar tarafından aylaklıkla ve boş işlerle uğraşmakla suçlanır, yine de kararından dönmez. Bu uğurda her şeyini harcamışken, gerçekten başarabilecek midir?

Bu kitabın Jack London'ın bir nevi otobiyografik romanı olduğunu bildiğimden süzgeçten geçirerek okudum. Yazar, tıpkı Martin Eden gibi her işte çalışmış ve yazmaya karar verip bu uğurda ne mümkünse yapmış birisi. 

Yıllar önce London'ın, "Vahşetin Çağrısı," kitabını okumuş ve çok etkilenmiştim. Kitapta, yazarın altın arayıcılığı yaptığı zamanlardan izler vardı. Bu da şunu gösteriyor ki yazarlar, ne kadar farklı hayatları görür, ya da yaşarsa bir o kadar başarılı oluyorlar.

Bu kitap adeta, elden düşürülmeyecek bir kişisel gelişim kitabı. London, bir insanın herhangi bir alanda başarılı olması için ne yapması gerektiğini ve yöntemlerini adeta listelemiş. Böyle bir adanmışlık ne duyulmuş ne de görülmüştür.

 

*"Ben hasta bir adamım-yok, bedenim değil, ruhum, beynim hasta. Tüm değerlerimi yitirdim."

*"Beni şaşırtan insanların beni şimdi istemeleri, beni ben olduğum için istemediklerine şüphe yok."

*Henley'in dizelerini hatırladı: "Bana kalırsa hayat, bir gaf ve utançtır."

*"Aşk, yayımlanmış kitaplar ve şöhretten beslenecek kadar berbat bir şey mi?"

*"Beni, hayatın bütün değerlerinin gerçek dışı, sahte ve bayağıolduğu güvercin yuvası kadar bir yaşamın içine sıkıştıracaktın."

*"Yaşamdan hiç korkmadım ama yaşama doyup yaşamaktan bıkacağımı hiç düşünmemiştim."

*Brissenden: "... Seni kitaplar okumuş başka adamlarla tanıştıracağım."

Martin: "... Böyle adamlarla tanışmak hayatı daha bir yaşanılır kılıyor."

1 yorum: